A legtöbb munkahelyen találkozhatunk valamilyen formában elektronikus megfigyelőrendszerrel, más szóval kamerás megfigyeléssel. Ennek elsődleges oka, hogy a munkáltató, illetve az ingatlan tulajdonosa vagy üzemeltetője figyelemmel tudja kísérni a magánterületére belépő személyeket, ezzel is garantálva annak biztonságát.
Az ilyen eszközök alkalmazása azonban koránt sem egyszerű. Nem mindegy ugyan is, hogy a kamerák hol kerülnek elhelyezésre? milyen területet figyelnek meg? a felvételek rögzítésre kerülnek vagy sem? amennyiben igen, akkor azokat hol és milyen formában tároljuk? meddig őrizzük meg? és kik azok a személyek, akik hozzáférhetnek a felvételekhez?
Ezen kérdések megválaszolására az alábbi jogszabályokat és ajánlásokat kell megfelelően alkalmaznunk:
- 2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről
- 2005. évi CXXXIII. törvény a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól
- 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
- a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (GDPR rendelet),
- Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) állásfoglalásai
A munkáltatónak, illetve a kamerarendszer üzemeltetőjének a feladata, hogy biztosítsa a megfelelő jogalapot a felvételek készítéséhez, és megfeleljen az olyan elvárásoknak, mint a célhoz kötöttség elve, és elkészítse például az érdekmérlegelési tesztet.
Emeljünk ki néhány fontos elemet, aminek minden esetben meg kell felelni a kamerás megfigyelés során:
- elektronikus megfigyelőrendszert kizárólag magánterületen lehet alkalmazni
- adatvédelmi hatásvizsgálatot és érdekmérlegelési tesztet kell készíteni
- mindezt az emberi méltóságot tiszteletben tartásával, és
- előzetesen tájékoztatni kell az érintett személyeket az elszámoltathatóság elvével összhangban
Kijelenthetjük tehát, hogy a kamerás megfigyelés egy rendkívül összetett kérdéskör, amelyek alkalmazásához sok kérdésre kell választ kapnunk, és sok dokumentációt kell elkészítenünk. Az ehhez szükséges feladatok elvégzésében a Company Support tud segítséget nyújtani, hiszen ne felejtsük el az adatkezelési tájékoztató elkészítése, és a GDPR Rendeletnek való megfelelés valamennyi adatkezelés vonatkozásában kötelező!